برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند
سرخط خبرها

۳ امتیاز هم‌نشین شایسته در کلام حضرت مسیح (ع)

  • کد خبر: ۲۰۱۹۴۸
  • ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
۳ امتیاز هم‌نشین شایسته در کلام حضرت مسیح (ع)
پرسش و پاسخی درباره آیین مجالست و هم‌نشینی و دوست‌یابی از حضرت عیسی‌بن‌مریم (ع) وجود دارد. این پرسش و پاسخ را امام‌جعفر صادق (ع) از قول آخرین و بهترین پیامبر خدا، حضرت محمد (ص)، برای مسلمانان گزارش کرده‌اند.

پرسش و پاسخی درباره آیین مجالست و هم‌نشینی و دوست‌یابی از حضرت عیسی‌بن‌مریم (ع) وجود دارد. این پرسش و پاسخ را امام‌جعفر صادق (ع) از قول آخرین و بهترین پیامبر خدا، حضرت محمد (ص)، برای مسلمانان گزارش کرده‌اند.

این گفت‌وگوی اخلاقی حضرت مسیح (ع) و حواریون، راهنمای مسیحیان و مسلمانان جهان است. فضل‌بن‌ابی‌قره گفته است: «امام جعفر صادق (ع) فرمود که پیامبر خدا فرمودند: قَالَتِ اَلْحَوَارِیُّونَ لِعِیسَى یَا رُوحَ اَ... مَنْ نُجَالِسُ؟ حواریون به عیسی (ع) گفتند:‌ای روح‌ا...! با چه کسی هم‌نشینی کنیم؟ قَالَ: «مَنْ یُذَکِّرُکُمُ اَ... رُؤْیَتُهُ وَ یَزِیدُ فِی عِلْمِکُمْ مَنْطِقُهُ وَ یُرَغِّبُکُمْ فِی اَلْآخِرَه عَمَلُهُ؛ آن که دیدنش، خدا را به یاد شما بیاورد و سخنش بر دانش شما بیفزاید و عملش، شما را به‌سوی آخرت، ترغیب و تشویق کند.» این پرسش حواریون از حضرت عیسی (ع) را امام جعفرصادق (ع) از قول حضرت محمد (ص) نقل کرده‌اند. پس این حدیث، عیسوی و محمدی و جعفری است.

سزاوار است مسلمانان و پیروان اهل‌بیت (ع)، حقایق و درس‌های این حدیث را فرابگیرند و در زندگی خویش رعایت کنند. نشانه‌ها و صفات هم‌نشین خوب و نیک در این پرسش و پاسخ بیان شده است. هم‌نشین عالی و زیبا سه امتیاز دارد.

چهره و سیمای یادآور خدا

هم‌نشین مناسب آن انسانی است که هرزمان انسان چهره او را می‌بیند، به یاد خدا بیفتد. باید با انسان‌های دارای سیمای یادآور خدا ارتباط داشت و آنان را برای هم‌نشینی و روابط اجتماعی برگزید. دیدن چهره الهی و شخصیت آموزنده توحیدی، همواره بر اعتقاد و ایمان دینی انسان می‌افزاید و موجب تقویت و پایداری و استحکام معنویت الهی در او می‌شود.

سخنان دانش‌افزا

انسان مؤمنی که سخنش از باطل و لهو و غیبت و تهمت پاک است و دانشمندی که هم‌سخن شدن با وی همواره بر دانش انسان می‌افزاید، شایسته هم‌نشینی است. منطق و سخن الهی این چهره الهی، راهنمای هم‌نشینی است. هر دیدار و ملاقات با این هم‌نشین دانشمند دارای علم الهی، دانش انسان را گسترش می‌دهد.

عمل صالح؛ تشویقگر آخرت‌گرایی

هم‌نشین برتر براساس این رهنمود حضرت مسیح (ع)، آن انسانی است که اهل عمل صالح و کار‌های خیر و زیبا و مشروع است و هم‌نشینی با او انسان را به انجام کار‌های آخرتی و آخرت‌گرایی ترغیب و تشویق می‌کند. هم‌نشین خوب آن هم‌نشینی است که دیدارش، انسان را از دنیاگرایی و کار‌های زشت بازمی‌دارد و به کار‌های زیبا و راهنمای عالم آخرت می‌رساند.

مجالست و دوستی با هم ارتباط دارند و هم‌نشینی، راه دوستی است و انسان با دوست خود هم‌نشین می‌شود. این حدیث، آیین دوست‌یابی را به دین‌داران مسیحی و مسلمان آموزش می‌دهد. هم‌نشینی با انسانی که هر سه امتیاز دوست برتر را دارا باشد، آثار مثبت فراوان و سرنوشت‌سازی دارد و هم‌نشینی با فردی که دست‌کم یکی از این سه صفت زیبا را داشته باشد، نیز می‌تواند سودمند و نجات‌بخش باشد.

منبع حدیث: کافی، ج یک، ص ۳۹/ مصباح‌الشریعه، ص ۲۱ و ۱۶۱/ اثبات‌الوصیه مسعودی، وفات ۳۴۶، ص ۸۳/ تحف‌العقول، ص ۴۴/ وافی، ج ۵، ص ۱۳۸/ بحارالانوار، ج یک، ص ۲۰۳ و ج ۱۴، ص ۳۳۱ و ج ۷۰، ص ۲۲۲ و ج ۷۴، ص ۱۸۹ و ج ۷۸، ص ۱۴۷

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->